Algemene Voorwaarden
Onderstaande algemene voorwaarden worden gehanteerd door Doncee Copywriting en zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Doncee Copywriting en een opdrachtgever. In een af te sluiten overeenkomst kunnen bepalingen gewijzigd of aangevuld worden.
De toepasselijkheid van eventuele inkoop- en of andere voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Degene die met Doncee Copywriting de overeenkomst aangaat, wordt verder genoemd ‘de opdrachtgever'. Doncee Copywriting wordt verder genoemd ‘de opdrachtnemer’. Opdrachtgever en opdrachtnemer worden verder genoemd ‘partijen’.
Het te leveren product, tekst(en), voor welk communicatiemiddel dan ook, wordt verder genoemd 'de opdracht'.
1. Offerte en offertekosten
Elke offerte is in principe kosteloos en vrijblijvend en blijft één maand geldig. De prijzen in genoemde offertes zijn exclusief BTW.
2. Tarieven
2.1Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast tarief overeenkomen. Indien geen vast tarief wordt overeengekomen, zal het tarief worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt in principe berekend volgens het standaard uurtarief van € 70,00 exclusief BTW. Voor spoedopdrachten wordt een hoger, door partijen nader overeen te komen tarief berekend.
2.2
Bij opdrachten met een looptijd van meer dan 1 maand zullen de verschuldigde kosten periodiek in rekening worden gebracht.
Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor het overeengekomen tarief voor dergelijke opdracht te verhogen indien tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst en zulks niet toerekenbaar is aan opdrachtnemer, dat in redelijkheid niet van opdrachtnemer mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijk overeengekomen tarief.
2.3
Opdrachtnemer zal, na wederzijds overleg, de opdrachtgever het voornemen tot verhoging van het tarief schriftelijk kenbaar maken. Opdrachtnemer zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging zal ingaan vermelden.
2.4
Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de tarieven periodiek te verhogen. In geval van periodieke verhoging van de tarieven, zal de opdrachtgever hiervan voorafgaand aan de opdrachtgeving schriftelijk op de hoogte worden gesteld.
3. Opdracht en opdrachtbevestiging
In de offerte of in de opdrachtbevestiging wordt de opdracht kort omschreven en wordt duidelijk aangegeven:
• wie de opdrachtgever is, voor wiens rekening de opdracht wordt uitgevoerd en wie tekeningsbevoegd is
• wie de opdracht goedkeurt, binnen welke tijd
• doel van de opdracht, gebruiksdoel van de opdracht, de eisen van de opdrachtgever en
de omvang van de opdracht
• in hoeverre medewerking van de opdrachtgever is vereist, c.q. wat zijn inbreng is
• welke materialen of gegevens de opdrachtgever aanlevert, binnen welke termijn
• de wijze waarop de tekst of opdracht wordt aangeleverd (op papier, via e-mail, etc.)
• de uiterste aanlevertermijnen
• de tijd voor de standaardherziening van de definitieve teksten
4. Uitvoering van de overeenkomst
Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Opdrachtnemer verplicht zich tot het leveren van goed werk in overeenstemming met de geldende professionele normen en in overeenstemming met de briefing.De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft deze het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd, kan opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren, opschorten totdat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
5. Concepttekst en éénmalige herziening
De offerte voor een tekst heeft betrekking op éénmaal een herziening na overleg met opdrachtgever. Meer herzieningen of wijzigingen van de oorspronkelijke opdracht zijn niet in de geoffreerde prijs inbegrepen en zullen apart in rekening worden gebracht.
6. Wijziging in de opdracht
Wijzigingen in de opdracht door opdrachtgever die door opdrachtnemer niet konden worden voorzien en meerwerk veroorzaken, worden gezien als een aanvullende opdracht. Meerwerk zal aan opdrachtgever volgens de gebruikelijke tarieven in rekening worden gebracht.Er is voorts sprake van meerwerk, indien als gevolg van het verstrekken van onjuiste of onvolledige gegevens door de opdrachtgever, opdrachtnemer haar geplande werkzaamheden opnieuw moet organiseren.
Opdrachtgever dient tijdig en schriftelijk opdrachtnemer op de hoogte stellen van de gewenste wijzigingen. Veranderingen die in een reeds verstrekte opdracht worden aangebracht, kunnen tot gevolg hebben dat de oorspronkelijk overeengekomen oplevertijd door opdrachtnemer wordt overschreden.
Indien als gevolg van gewijzigde omstandigheden bij de opdrachtgever de opdracht wordt gewijzigd, uitgesteld of ingetrokken, dan is opdrachtnemer niet verplicht producten die nog niet gereed zijn te leveren. Opdrachtnemer heeft dan wel recht op betaling voor de verrichte arbeid.
7. Overmacht
In geval van overmacht bij opdrachtnemer zal deze daarvan onverwijld mededeling doen of laten doen aan de opdrachtgever. De opdrachtgever heeft na ontvangst van deze mededeling gedurende acht dagen het recht de opdracht schriftelijk te annuleren, echter onder de verplichting om van opdrachtgever af te nemen en te vergoeden het uitgevoerde gedeelte van de opdracht.
8. Levering en eerste gebruiksrecht
Zolang de opdracht niet tot tevredenheid is afgewikkeld en/of nog niet geheel is betaald, blijven alle rechten bij opdrachtnemer en is het afnemer niet toegestaan de gemaakte opdracht te gebruiken.
9. Geheimhouding
Opdrachtgever en opdrachtnemer verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is gemeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
10. Vrijwaring
De opdrachtgever heeft als inhoudelijk deskundige de plicht de geleverde teksten te controleren op onjuistheden en onzorgvuldigheden en aanvaardt de aansprakelijkheid die daaruit voortvloeit. Hij vrijwaart opdrachtnemer tegen iedere aansprakelijkheid op grond van de huidige of toekomstige wetgeving.
11. Auteursrechten
Pas nadat de opdrachtgever de factuur volledig heeft voldaan, is hij eigenaar van het eindproduct. Het staat de opdrachtgever vrij om het geleverde eindproduct wederom te gebruiken.
12. Betalingvoorwaarden
De betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum. Bij langdurige en/of omvangrijke opdrachten kan de opdrachtnemer betaling in termijnen verlangen. Het geleverde product mag niet eerder gebruikt worden dan nadat de factuur/facturen geheel is/zijn voldaan.Indien de opdrachtgever in gebreke blijft met tijdige betaling van een factuur, is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is opdrachtgever wettelijke rente verschuldigd. Opdrachtgever is alsdan rente verschuldigd over iedere maand of gedeelte van de maand, waarbij een gedeelte van de maand wordt beschouwd als de gehele maand. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoen van het volledig verschuldigde bedrag.
13. Opzegging
13.1
Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde tussentijds schriftelijk beëindigen met inachtneming van een redelijke termijn.
13.2
De tot dan toe door opdrachtnemer verrichte werkzaamheden zullen dan bij opdrachtgever in rekening worden gebracht.
13.3
In geval één van de partijen in staat van faillissement geraakt, surseance van betaling aanvraagt of de bedrijfsvoering staakt, heeft de andere partij het recht de overeenkomst zonder inachtneming van een opzegtermijn voortijdig te beëindigen.
14. Geschillen
In geval van geschillen, voortvloeiend uit deze overeenkomst of daarop voortbouwende overeenkomsten, zullen partijen deze in eerste instantie trachten op te lossen door middel van goed overleg.
15. Toepasselijk recht
15.1
Op een met opdrachtgever gesloten overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
15.2
Alle geschillen die ter zake van de onderhavige overeenkomst en de uitvoering daarvan tussen partijen ontstaan, zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de woonplaats van opdrachtnemer.